Vandring för nybörjare

Rundvandringar à la small, medium och large - välj din nivå

Skånsk natur utan mycket stigning är perfekt för en premiärvandring. Vad passar bäst? Small 1-3 km eller medium 4-8 km för en första tur. Här finns åtta tips.

Small, 1-3 km

Granstigen, 2,8 km, i Vedby strövområde är en tur på naturstig och plan mark bland ståtliga granar och mossa. Längs vägen ser du barrträd som lärk, tall och olika sorters gran. Grillplats och toalett finns vid parkeringen. 

Sjöstigen, 2,1 km, i Breanäs strövområde ger en vilsam kort tur vid glittrande Immeln. Stigen slingrar sig fram på naturstig genom blåbärsris och under vacker tall. Flera grillplatser finns längs vägen. Du hittar även vår toalett i strövområdet.

Medium, 4-8 km

Vandra ca 4 km gnom att kombinera Bokstigen, 0,4 km med Sjöstigen, 3,3 km och Kulturstigen, 1,1 km, i Möllerödssjö strövområde. Du börjar med att gå på naturstig och spång men utan större svårigheter genom framför allt äldre bokskog. Vik av vid Kulturstigen förbi ruiner, röse och fägata och sedan återansluts du till Sjöstigen runt den blå lagunen igen. Rast- och grillplats finns vid LIlla Mölleröd, där du också kan ta ett bad.

Sjömossen, 5,2 km, i Fulltofta strövområde genom dunkel sagoskog av gran och ut på mossmarker. Stigen går på naturstig samt spång och innebär en och annan backe som ger lite flås. Rastplatser och toaletter finns.

Vandra Blå slingan, 8,1 km, i Järavallen strövområde genom hög tall, förbi Fågelsjön och in i snårig halvt igenväxt björkskog vid Hofterups mosse. Flera rast-, grillplatser och toaletter finns i strövområdet.

Large. 9-15 km

Vandra Långstorpsslingan, 9.9 km i Frostavallen strövområde. Slingan är lättgången på grusvägar, skogsstigar och gammal stenlagd väg förutom en brant backe upp vid vulkanresten vid Djuraliden. Flera fina rastplatser och toaletter finns i området. Fika gärna i fina bokskogen vid Huggarkojan.

Skåneleden Fulltofta runt,10 km, i Fulltofta strövområde som går i en cirkel mestadels på naturstig, ibland lite stenigt eller spångat och delvis på skogsbilväg. Rastplatser och toaletter finns i området. Inne på Fulltofta Naturcentrum kan du gå på café och pausa.

Bra att tänka på när du ska vandra

Välj en rundslinga. Välj en rundvandring där du kommer tillbaka till samma startpunkt. Är du mycket ovan eller går ostadigt, börja med 1-2 km som t ex på våra tillgängliga leder som består av bred träspång eller hårdgjort underlag för extra stabilitet. Våra övriga vandringsleder har blå, grön, gul, vit eller svart färg. på våra kartor beskrivs varje led och om det är backigt, naturstig eller grusväg, mycket rötter och stenar. På kartan kan du också se om det finns toaletter och grillplatser.

Stressa inte. Ta vandringen i ditt tempo, glöm klockan hemma. Att vandra är att njuta av naturen, så det finns ingen anledning att springa fram.

Ta hand om dina fötter. Använd redan väl använda gympaskor eller kängor så att du inte får skoskav. För att ytterligare förebygga skav kan du dra på dig två tunnare strumpor där strumpan närmast foten bör vara av syntet och den andra av t ex ull. Undvik bomull. Ett alternativ är att tejpa områden på fötterna som är lite känsliga. Ännu ett knep är att alltid vädra fötterna och dra av strumporna när du stannar. Torra fötter = fötter som mår bra. 

Ta med dryck och liten fika. En liten ryggsäck med en macka, frukt eller chokladbit förhöjer alltid vandringsturen. Ta gärna med en flaska vatten att dricka.

Några extrasaker som är bra att ha. En extratröja och regnplagg är alltid bra att ha med sig om vädret förändras. Solskyddsmedel, fästingplockare och keps kan också vara bra att ha i en liten packning. Du vet själv vad du behöver på din tur.

Vandra dig till bra hälsa både fysiskt och psykiskt

Den samlade forskningen visar att friluftsliv med regelbunden fysisk aktivitet och utevistelse genom t ex vandring ökar kondition, muskelstyrka, förbättrar benhälsan, motverkar hjärtsjukdomar, högt blodtryck och diabetes typ 2. Friluftsliv kan även förbättra den motoriska förmågan (Eigenschenk et al, 2019; WHO, 2016). Regelbunden fysisk aktivitet och friluftsliv bromsar även våra mest allvarliga folksjukdomar (WHO, 2016).

Guidade nybörjarvandringar erbjöds i projekt 2021

I perioden maj-okt 2021 erbjöd Region Skåne och Stiftelsen Skånska Landskap 30-talet nybörjarvandringar över hela Skåne. Syftet var att få fler förstagångsbesökare att upptäcka naturen