Häng med ut på nybörjarvandringar

Helt grön på vandringsleden? Vi erbjuder vandringar i en stor hälsosatsning

Är du nyfiken på att upptäcka Skåne till fots men ovan att vandra på egen hand? Nu erbjuder Region Skåne och Stiftelsen Skånska Landskap i samarbete med ett tiotal arrangörer, nybörjarvandringar på olika platser i länet. Boka in dig idag eller tipsa någon du känner.

Passa på att öka dina kunskaper och stärka din trygghet så att du på egen hand vågar utforska vårt underbara Skåne. Vi arrangerar sammanlagt 32 nybörjarvandringar för "ovana" under maj-oktober. Vandringarna är kostnadsfria, men antalet platser per tillfälle är begränsat så passa på att anmäl dig redan idag. Är vandringen fullbokad, ställ dig i väntelistan så får du ofta chansen att komma med ändå vid avbokningar. Vi följer rådande covid19-restriktioner med avstånd i grupperna, så att du ska känna dig trygg.

Datum för nybörjarvandringar

24 sept. Vandra i vackra Vattenriket i Kristianstad. BOKA PLATS KL 13-16. Förmiddagsvandring inställd pga få anmälda.

2 okt. Vandra i höstfärger i Fulltofta strövområde. BOKA PLATS KL 12.30-15.30.

8 okt. Vandra i sköna Björkeröd i Kullaberg. BOKA PLATS KL 9.30-12.30.

9 okt. Vandra i Europas minsta nationalpark Dalby Söderskog. BOKA PLATS KL 10.30-13.30.

Exempel på information som tas upp under nybörjarvandringarna

Under vandringarna kommer din guide att beröra en hel del av grundläggande friluftskunskap såsom exempelvis; hur man hittar rätt väg, om personlig utrustning, om vatten, mat, säkerhet och hygien. Dessutom förklaras vad Allemansrätten med dess skyldigheter innebär och hur man som vandrare på ett hänsynsfullt sätt bör uppträda. Vandringarna är gratis men antalet platser per tillfälle är begränsat så passa på att anmäl dig redan idag.

Vandring är bra för din hälsa

Den samlade forskningen visar att friluftsliv med regelbunden fysisk aktivitet och utevistelse ökar kondition, muskelstyrka, förbättrar benhälsan, motverkar hjärtsjukdomar, högt blodtryck och diabetes typ 2. Friluftsliv kan även förbättra den motoriska förmågan (Eigenschenk et al, 2019; WHO, 2016). Regelbunden fysisk aktivitet och friluftsliv bromsar även våra mest allvarliga folksjukdomar WHO, 2016).

Bra att tänka på när du ska vandra

Börja med rundslinga. Välj "rundslingor" där du kommer tillbaka till samma startpunkt. Är du mycket ovan eller går ostadigt, börja med 1-2 km som t ex på våra tillgängliga leder som består av bred träspång eller hårdgjort underlag för extra stabilitet. Våra övriga vandringsleder har blå, grön, gul, vit eller svart färg. I våra strövområdeskartfoldrar beskrivs varje led och om det är backigt, naturstig eller grusväg, mycket rötter och stenar. På kartan kan du också se om det finns toaletter och grillplatser.

Stressa inte. Ta vandringen i ditt tempo, glöm klockan hemma. Att vandra är att njuta av naturen, så det finns ingen anledning att springa fram.

Ta hand om dina fötter. Använd redan väl använda gympaskor eller kängor så att du inte får skoskav. För att ytterligare förebygga skav kan du dra på dig två tunnare strumpor där strumpan närmast foten bör vara av syntet och den andra av t ex ull. Undvik bomull. Ett alternativ är att tejpa områden på fötterna som är lite känsliga. Ännu ett knep är att alltid vädra fötterna och dra av strumporna när du stannar. Torra fötter = fötter som mår bra. 

Ta med dryck och liten fika. En liten ryggsäck med en macka, frukt eller chokladbit förhöjer alltid vandringsturen. Ta gärna med en flaska vatten att dricka.

Några extrasaker som är bra att ha. En extratröja och regnplagg är alltid bra att ha med sig om vädret förändras. Solskyddsmedel, fästingplockare och keps kan också vara bra att ha i en liten packning. Du vet själv vad du behöver på din tur.