Om Vedby

I Vedby är trädslagen ovanligt många och det här är platsen för dig som vill lära dig mer om träd. Längs trädslingan möter du till exempel gran som luktar apelsin och barrträd som fäller sina barr på hösten. I det småkulliga landskapet växer omväxlande bok- och barrskog. Vedby har länge varit småskaligt odlingslandskap och det finns gott om spår efter åkrar och odlingsrösen.

Göra och uppleva

Vandra och promenera

Det finns tre kortare stigar i området, den längsta på 2,7 kilometer. Den 800 meter långa trädslingan kantas av informationsskyltar som berättar om de olika trädslagen och om skogsbrukets historia.

Äta

Det finns iordningsställda rastplatser med bänkar och bord i anslutning till parkeringsplatsen.

Hitta hit

Öster om Klippan, från Oderljungavägen, är det skyltat mot Vedby strövområde. Buss går vardagar till Söndraby Hjälmsjövägen. Bussen beställs i förväg via Skånetrafiken.

Med buss+

Med buss

Alla vardagar går buss 528 mellan Klippan och Perstorp. Bussen beställs i förväg via Skånetrafiken. Ta bussen till Söndraby Hjälmsjövägen. Ta av in på Åkervägen och följ den 150 m till en cykelstig. Sväng vänster in på den och följ till du kommer till ett elljusspår. Följ detta åt höger ca 200 m där du tar av in på en stig som tar dig över Bäljane å. Korsa bilvägen och ta vänster in på traktorvägen som tar dig upp i området.

Med bil+

Öster om Klippan, från Oderljungavägen, är det skyltat mot Vedby strövområde.