Vandra i Snogeholm

Dra på vandringsskängorna!

Dra till skogs med buss! Här får du tips på tre längre promenader och dagsvandringar i Snogeholm. Eller tvådagarsvandring med övernattning.

Vandringarna utgår från att du anländer med buss 341 Sjöbo-Blentarp-Veberöd, som går alla dagar till flera hållplatser norr om Snogeholms strövområde. Till Sjöbo och Veberöd går bussar från bl a Lund och Ystad. Kliv av vid hållplats "Sövde by" och följ Skåneleden SL 2 Nord till syd (etapp 20) ca 1,5 km söderut in i strövområdet.

Vill du stanna ute lite längre finns fyra ombonade och fullt utrustade stugor att hyra längs stigen. Eller ta med sovsäcken och bo i vindskydd.

Folder med karta (inkl alla stigar) för Snogeholm strövområde (pdf)

Karta där de vandringar, stugor och vindskydd vi föreslår är utmarkerade (pdf)

Tidtabell för 341 som pdf (skanetrafiken.se)

Förslag på 3 dagsvandringar

Vandring 1:

Längd: 3 km Skåneled t/r från Sövde by + ca 10 km

Följ Snogeholmsleden medsols då du kommit in i strövområdet för en lagom dagsvandring med utrymme för längre pauser eller aktiviteter (se ljust gult i kartan). Leden tar dig längs med Snogeholmssjöns kant där du kan både fiska, paddla kanot och ge dig ut i roddbåt. Du ser Snogeholms slott och passerar Kejsardammen där du kan köpa fiskekort för put-and-take fiske. Fortsätt på den gula leden förbi en grillplats med fin utsikt över sjön och sedan genom vacker lövskog och kohage. Tänk på att hålla hunden kopplad! När du möter Skåneleden följer du denna norrut till busshållplatserna i Sövde.

Vandring 2:

Ett annat alternativ för en lugnare promenad eller vandring med tid för pauser/aktiviteter går förbi Navröds naturreservat (se rosa i karta). När du kommer in i strövområdet följer du den gulmarkerade Snogeholmsleden motsols till du stöter på den blåmarkerade Gydarpsslingan. Följ denna genom blandskog och öppna områden, tills du stöter på Skåneleden SL4 Österlenleden, som går österut i området.

Följ Skåneleden hela vägen längs med Snogeholmssjön ända fram till utsiktstornet i den norra delen av sjön. Här kan du njuta av den fantastiska utsikten eller spana på fåglar. Sedan vänder du tillbaka en liten bit för att ta dig tillbaka till busshållplatsen: gå västerut via den blå stigen, sen den röda stigen och sist den gula Snogeholmsleden. Sedan är du åter på Skåneleden, som du följer norrut för att komma tillbaka till busshållplatsen Sövde by.

Vandring 3:

Längd: 3 km Skåneled t/r från Sövde by + 16,5 km

För en lite längre dagsvandring följer du den gulmarkerade Snogeholmsleden hela vägen runt för att se allt vad området har att erbjuda. Den tar dig förbi Navröds naturreservat, genom landskapslabbet med flera udda planteringsförsök och en kohage. Du följer även Snogeholmssjöns kant. Stanna till vid Fölahagsvägen i södra delen av Snogeholmssjön för en fika och blicka ut över sjön. När du kommer tillbaka till platsen där du kom in i området, följer du Skåneleden norrut tillbaka till busshållplatsen i Sövde.

Förslag på vandringar med en övernattning

Om du har bokat stuga, hämtar du nyckel på Besökscentrat (mer info om hur du bokar stugorna). Normalt lämnas inte nycklarna ut vid stugorna. Men du är alltid välkommen att kontakta Besökscentrat, ibland går det att lösa.

För att ta dig till Besökscentrat, ta vänster in på den gula slingan så snart du kommit in i området. När du stöter på den röda leden följer du den i samma riktning fram till Grenhus, där det finns en hästparkering. Här tar du vänster för att sedan ta höger på asfaltsvägen. Därefter har du snart Besökscentrat på höger sida.

Dag 1:

Den första dagen går du hela den gulmarkerade Snogeholmsleden (16,5 km), som passerar de flesta stugorna. Om du snabbt vill lämna av dig väskor så är stugorna Orehus och Fiskestugan närmast busshållplatsen. Leden passerar också nära Jocksborg, och Raftarp ligger bara en bit från leden.

Föredrar du enkelt boende i vindskydd, följer du direkt den gulmarkerade Snogeholmsleden när du kommit in i strövområdet från bussen. Här finns två vindskydd, så det finns plats för många.

Snogeholmsleden tar dig längs med Snogeholmssjön där du kan både fiska, paddla kanot och ge dig ut i roddbåt. Den gula leden fortsätter förbi Snogeholms slott och Kejsardammen där man kan köpa fiskekort för put-and-take fiske. Fortsätt på leden förbi en vacker grillplats intill sjön och sedan genom vacker lövskog och kohage hela vägen till Navröds naturreservat.

När du vandrat hela Snogeholmsleden runt är du tillbaka vid din stuga. Sover du i vindskydd väljer du att ta Skåneleden från samma plats där du kom in i området. Följ Skåneleden söderut ca 1 km till vindskydden.

Dag 2:

Om du vilat ut dig i en skön säng tar du dig nästa dag till Skåneleden SL4 Österlenleden och följer den söderut. Har du sovit nära naturen i vindskyddet är du redan på Skåneleden.

Är du full av energi följer du Skåneleden hela vägen till Ystad (ca 26 km från vindskyddet). Om du är lite tröttare i benen finns busshållplatser längs med väg 13 som du kan vika av mot till exempel Hökatorp (via Ellestadsvägen, ca 6 km totalt) eller Sövestad kyrka (vik av på Krageholmsvägen, ca 15 km totalt). Härifrån går bussarna varannan timme till Sjöbo och Ystad på helgen.

Oavsett hur du väljer att bo så kommer du efter två dagarnas vandring att ha passerat fyra sjöar med spännande fågelliv. När du vandrar Skåneleden på höjden förbi Ellestadsjön har du vacker utsikt och skymtar storskarvens döda öar. I förgrunden syns gamla ekhagar med omfångsrika träd.

Nära Krageholmssjön fortsätter du längs små vägar ut i det öppna, böljande landskapet. Här har du utsikt över ön Lybeck. Leden tar dig hela vägen till Ystad, som har ett stort utbud av aktiviteter, boenden och goda kommunikationer till övriga delar av Skåne.

Mer om Snogeholm

Äventyr mellan sjöarna

I Snogeholm – mellan sjöarna Sövdesjön, Snogeholmsjön och Ellestadssjön - möter du ett skiftande landskap med sandiga hedar, öppna...