Ta in skogen i köket

Harsyra, björkblad och rölleka är exempel på ingredienser

Kirskålschips, harsyrasorbet eller smoothie av sommarens blommor. Med naturen som skafferi blir matlagningen spännande.

Bli inspirerad av nya gröna recept. Om du vill använda skott eller blad från träd, fråga markägaren om du får lov att plocka dem.

Grön harsyrasorbet med mynta, 2-4 skålar

En rå, vegansk supergod sorbet med harsyra, mynta och frusna päron som svalkar en het sommardag.

2 frusna päron i bitar, 2 frusna bananer i bitar, en näve harsyra, en näve basilika eller mynta och 4 mjuka dadlar.

Mixa allt i matberedare tills krämig konsistens. Häll upp i skålar och dekorera med ätbara blommor, exempelvis syren, tusensköna,  violer, äppelblomster.

Vild smoothie med sommarens blommor, 4 glas

En fyllig, god och grön smoothie med säsongens blad och exotisk frusen frukt som gärna kan dekoreras med vackra blommor.

2 dl frusen avokado, 2 dl frusen päron, 3 dl frusen banan, 3 dl packat gröna blad (nässla, björk, ängssyra, kirskål, lite maskros m.fl), 10 kvistar färsk mynta, 2 cm (1 rågad msk) färsk ingefära, 6 msk pressad citron, en nypa salt och 6 dl vatten.

Mixa allt i höghastighetsmixer till slät konsistens, några minuter på medel-hög hastighet. Häll upp i glas och dekorera med ätbara blommor.

Kirskålschips

En halv liter repade blad av kirskål, 1 msk rapsolja, flingsalt.

Lägg bladen på bakplåtspapper. Droppa oljan över och strö på salt. Torka i 175 C ugn i ca 5 min. Passa så att bladen inte bränns. Rör om någon gång under torktiden.

Björkbladsbollar, 10 stora bollar

Grön vacker energiboll med somriga smaker som förvånar. Sprängfylld med C-vitamin från björkblad, granskott, mynta och vetegräs. Ett bra sätt att få i sig de vilda multivitaminbladen.

1 dl björkblad, 0,5 dl granskott, 0,5 dl färsk mynta, rivet skal av ½ citron, 2 tsk pressad citron, 3 krm salt, 1,5 dl torrrostade solrosfrön, 2 dl glutenfria havregryn, 2 dadlar, 2,5 msk honung, ev någon droppe pepparmyntaolja.

Torrosta solrosfröna. Mixa de gröna bladen med allt utom solrosfrö, havregryn och honung till fingrynig konsistens. Lägg i rostade solrosfrön och mixa snabbt ihop. Tillsätt honung. Mixa väl och ställ kallt tills smakerna mognar, gärna över natten. Rulla ca 10 ganska stora bollar och rulla lätt i vetegräspulver eller klistra fast en treklöver. Täck med plast så de inte torkar och förvara svalt alternativt frys in.