Vinnaren i Snogespelen är utsedd

Åk 5 på Bilingual Montessori School of Lund tog hem förstaplatsen i årets Snogespelen. Torsdagen den 14 juni tog den lyckliga klassen emot priset av Beskyddarinnan själv.

Det blev åk 5 på Lundaskolan BMSL som vann Snogespelen 2018. Strax efter kom Midgårdsskolan i Svalöv som 2:a medan 3:e plats delades mellan Mellanvångsskolan i Staffanstorp samt Smedstorpsskolan i Tomelilla. Totalt var det cirka 1000 elever från skolor över hela Skåne som kämpade, klurade och samarbetade i Snogeholms skogar.

På torsdagsmorgonen hördes jubel på skolgården på Lundaskolan. Klassen skålade i cider innan de fick ta emot träpokalen av Snogespelens Beskyddarinna, för dagen klädd i sin cape.  

-Älgar, rävar, korpar och vildsvin! Ni duktiga Snogespelare. Under en hel dag tävlade ni i Snogeholms vilda natur. Med rättrådighet löste ni trädtrisset. Med list lyckades ni få fram koden till låset. Med klokhet fann ni snabbaste vägen i ringspring och med styrka kastade ni hästskor så att det klingade i stolparna, sa Beskyddarinnan under prisutdelningen.

Femteklassaren Elsa Dardashti fullkomligen lyste som en sol. Hon var stolt. Ändå erkänner hon att flera övningar var "ganska enkla", men det finns också en naturlig förklaring.

-Jag går på scouter, så jag har lite koll på detta med friluftsliv. Det är tråkigt att vi inte är ute i naturen oftare än några gånger per år med skolan, sa hon och fick medhåll av klasskompisen Sigrid Kayser som nickade.

-Det var verkligen så kul med Snogespelen! Roligast var nog att samarbeta för att lösa olika uppgifter, sa Sigrid Kayser.

Arrangören Stiftelsen Skånska Landskap ser ett enormt stort intresse kring utomhuspedagogik i yngre åldrar. En enkät till alla deltagande skolor i Snogespelen ger också ett fint betyg, men visar också på behovet av skolverksamhet i naturen. Nio av tio elever anser att det varit "en mycket rolig och bra dag" i strövområdet. Mest uppskattat var pilbågsskyttet, de olika tävlingsmomenten, "att leva sig in i spelet" och att "vara ute i naturen och testa på nya saker".

Klassläraren Eva Lidén på BMSL underströk gång på gång hur skolan uppskattar det välarrangerade Snogespelen. Hon ser hur viktigt det är att varva tid i och utanför klassrummet.

-Vi försöker sätta saker i perspektiv. Först arbeta med ett område eller uppgift på lektioner och sedan komma ut i verkligheten för att se hur det fungerar. Det ger en röd tråd för eleverna. Vi har jobbat mycket med biologi och hälsa, sa Eva Lidén. 

Hur gick då tävlingen Snogespelen till? Eleverna fick följa spåren efter sina vilda skyddsdjur som Vildsvin, Rävar, Älgar eller Korpar ut i skogen. Därefter fick eleverna utmaningar i trädtriss, hästskokastning, bågskytte, "ringspring" och mycket annat. Snogespelens Beskyddarinna, Vattenmästaren och Eldmästaren menar att det varit en sann glädje att möta alla eleverna som alla har visat prov på vetgirighet, mod, engagemang, kunskaper, samarbetsförmåga och glädje. Vädret har varit strålande under hela våren, men det blev också så torrt i skog och mark att övningen kring att göra upp eld med tändstål fick strykas under de sista veckorna. Tävlingsledningen har därför bedömt att övningen med vattenkokning och dess poäng ska strykas helt.

Upplevelsepedagogiskt centrum vid Stiftelsen Skånska Landskap tackar samtliga deltagande skolor för fantastiska insatser och hoppas att få se dem i andra skolprojekt som finns under www.skanskalandskap.se/skola

För mer information om upplevelsepedagogik i naturen, kontakta verksamhetschef Åsa Johansson, asa.johansson@skanskalandskap.se 

Publicerat: 2018-06-14