Skåningar har allt sämre kondition

Ny forskning från Gymnastik- och idrottshögskolan visar hur konditionen rasat med 10,8 procent i hela befolkningen sedan 1995. I storstadslän som Skåne är minskningen knappt 8 procent.

Studien från GIH bygger på data från 350 000 svenskars rörelsemönster, konditionstester och hälsoprofilbedömningar. Forskaren Elin Ekblom Bak, GIH, är bekymrad över resultatet som visar hur konditionen minskat med 10,8 procent under åren 1995-2017.

-Det är en allvarlig trend. Folk säger ofta i studier att de tränar lika mycket eller till och med mer än förut, så en av de möjliga förklaringarna till de resultat vi fått att det är i vår vardag med fritid, arbete och transport då vi rör oss mindre än förut. Du kan påverka konditionen på enkla sätt genom att cykla i uppförsbacken, kånka runt med barnen, ta trapporna istället för hissen eller gå en snabb runda på lunchen. Det räcker med att bli lite andfådd och svettig då och då i vardagen, det krävs inga maraton, menar forskaren Elin Ekblom Bak.

Hur ser siffrorna ut för Skånes del?

-Vi har inga data uppdelade på enbart län, men har grupperat dem i t ex landsbygdslän och storstadslän där Skåne hör till de sistnämnda. I storstadslänen har konditionen minskat med 7,8 procent, säger Elin Ekblom Bak.

Den nedåtgående trenden i Skåne är något som Charlotta Kabo Stenberg, VD på Stiftelsen Skånska Landskap, tar på stort allvar. Stiftelsens uppdrag är att stimulera skåningar att vistas mer i naturen.

-Jag tror att det handlar om att skapa positiva vanor. Det är viktigt att göra det enkelt för alla människor att röra på sig, inte fokusera på att alla ska börja gå på gym eller springa långa sträckor. Det viktiga är att vi börjar röra oss, t ex genom att bara promenera en stund, gärna varje dag så det läggs in i de dagliga rutinerna. Kan man sedan ta sig ut i skogen, gärna i något av våra strövområden, så får man även uppleva ett lugn från en annars ofta stressig livsmiljö. Då får man en dubbelt upp av välgörande hälsoeffekt, menar Charlotta Kabo Stenberg.

Stiftelsen Skånska Landskaps tips för mer motion i vardagen:

-Gå/cykla de korta sträckorna du behöver ta dig under dagen.

-Hitta extrarörelse i vardagen. Ta trapporna istället för hissen, gå till närbutiken istället för att bila till stormarknaden och hoppa av bussen några hållplatser tidigare. 

-Sök dig ut i naturen på fritiden. Ta närmaste skogsdunge, park eller strövområde. Om du är ovan, satsa på korta stigar à 2-5 km som finns i strövområdena. Hitta ut via skanskalandskap.se

-Gör jobbet mer rörligt. Stå upp och arbeta, boka promenadmöten, ordna konferenser i naturen, ta rörliga pauser från skärmen.

- Hitta det som DU tycker är kul att göra och som motiverar just dig att röra på dig.

 

 

Publicerat: 2018-11-23